بلندی های محور دهلران - طیب در غرب رودخانه میمه که در میان مردم محلی به «قره سیاه» مشهور است، منطقه مورد نظر برای انجام علمیات «قدس 3» بود.

بلندی 208 به سبب اشرافی که بر غرب رودخانه میمه داشت از اهمیت ویژه ای در هر دو سوی نبرد برخوردار بود.

دشمن پس از شکست در عملیات بیت المقدس و عقب نشینی سراسری که به آزادی خرمشهر منجر شد، بخشی از بلندی های مرزی جبهه میانی را در اشغال خود نگهداشت تا دید و اشراف کافی بر منطقه عمومی دهلران داشته باشد.

رزمندگان ایران اسلامی در ساعت 45 :2 دقیقه بامداد روز 20 تیر سال 1364 با رمز «یا امام جعفر صادق(ع)»، بطور همزمان حمله خود را به سمت بلندی های منطقه آغاز کردند.

نیروها با رعایت اصل غافلگیری و استتار شب، به قرارگاه دشمن در عقبه خط آنان حمله و کابل های برق و مخابرات خط اول آنان را قطع کردند تا ارتباط آنها با نیروهای پشتیبانی مختل شود.

رزمندگان ایران اسلامی که صرفا برای نفوذ و ضربه به یگان های دشمن دست به عملیات زده بودند، توانستند در این حمله، 15 دستگاه کامیون، چهار دستگاه تانک، پانزده دستگاه خمپاره انداز، 10 زاغه مهمات، مقر گردان یک و 2 از تیپ 805 و پمپ بنزین قرارگاه دشمن در منطقه را منهدم کنند.

علاوه بر این 1470 تن از نیروهای دشمن کشته، زخمی و به اسارت گرفته شدند و چندین دستگاه بی سیم و سیستم های مخابراتی و شماری سلاح سبک و نیمه سنگین از دشمن به غنیمت گرفته شد.

سپیده صبح پس از اجرای موفق عملیات، دستور عقب نشینی و بازگرد نیروهای خط شکن به خطوط پیشین صادر شد.

دشمن نیز که با توجه به قطع کابل های ارتباطی و مخابراتی خود از اهداف این عملیات غافل بود، در ضد حمله ای بی فایده، بطور همه جانبه اقدام به پاتک بر روی بلندی هایی خالی شده از نیروهای ایرانی کرد.

همزمان با عملیات «قدس 3»، عملیات دیگری توسط نیروی زمینی ارتش در منطقه عملیاتی «شهرانی»، بمنظور بازپس گیری مناطقی که به تازگی در اشغال دشمن در آمده بود، صورت گرفت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب ها :